Noutăţi

Guvernul a aprobat Programul de acțiuni pe anul 2016 privind proiectarea și execuția lucrărilor de intervenție pentru reducerea riscului seismic la construcțiile cu destinația de locuință multietajate, încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa I de risc seismic și care prezintă pericol public.

Programul cuprinde 80 de clădiri, din care 66 de clădiri renominalizate din programul de acțiuni pe anul 2015 și 14 clădiri nominalizate de Primăria Municipiului București.

Pentru 33 dintre aceste clădiri va fi elaborată documentația tehnico-economică și vor fi executate lucrări de intervenție; alte 47 de clădiri de locuit multietajate vor beneficia de actualizarea documentației.

Citeste mai departe

Guvernul a aprobat legislația secundară pentru punerea în aplicare a modificărilor aduse Legii privind înființarea Agenției Naționale de Locuințe, referitoare la facilitățile de locuire pentru tinerii cărora sursele de venit nu le permit achiziția unei locuințe în proprietate sau închizierea în condițiile pieței, inclusiv pentru tinerii specialiști din sănătate și învățământ.
Printr-o Hotărâre, Guvernul a adoptat modificarea și completarea Normelor metodologice pentru punerea în aplicare a Legii nr. 152/1998 privind înființarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe.
Astfel, se modifică vârsta până la care pot primi repartiţie pentru locuinţă tinerii, respectiv în cel mult 36 de luni de la împlinirea vârstei de 35 de ani. De facilități locative vor beneficia și tinerii specialiști din sănătate, categorie în care sunt incluși și tinerii rezidenți. Locuinţele pentru tineri destinate închirierii vor fi repartizate inclusiv pentru tinerii specialişti din învăţământ şi sănătate, atât din fondul de locuinţe nou construite, cât şi din cele pentru care au fost reziliate de drept contractele de vânzare cu plata în rate. Analizarea cererilor pentru locuințele destinate închirierii exclusiv unor specialiști din sănătate și educație se face de către comisii sociale, constituite de către primarul localității, pe baza criteriilor specificate în noile norme de aplicare a legii. 

Citeste mai departe

Inspectoratul de Stat în Construcţii – I.S.C. organizează sesiune de examene pentru autorizarea diriginţilor de şantier în perioada 6 – 10 iunie 2016. 
Centrele de examinare unde se vor desfăşura examenele sunt în localităţile de reşedinţă ale Inspectoratelor Regionale în Construcţii / Inspectoratului Regional în Construcţii Bucureşti-llfov. 
Termenul – limită de depunere a dosarelor este 7 mai 2016, data serviciului poştal, electronic sau PCU electronic. Dosarele transmise după această dată nu se vor analiza în vederea participării de la această sesiune.

Dosarele de autorizare ale solicitanţilor cetăţeni români sau cetăţeni al unui stat membru al U.E. sau al S.E.E, întocmite conform prevederilor art. 16 alin. (1), respectiv alin. (2) din Procedura de autorizare a diriginţilor de şantier aprobată prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi turismului nr. 1496/2011, cu modificările şi completările ulterioare.

1. Dosarul transmis de solicitantul cetăţean român trebuie să cuprindă în mod obligatoriu următoarele documente: 
a) cerere de autorizare, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 la procedură. Pe cerere solicitanţii vor preciza centrul de examinare unde doresc să susţină examenul/examenele de autorizare;
b) curriculum vitae, conform modelului comun european prevăzut de Hotărârea Guvernului nr. 1.021/2004, unde în cadrul capitolului „Experienţă profesională" se vor detalia cele mai importante lucrări în domeniu; 
c) declaraţie pe propria răspundere privind îndeplinirea condiţiilor de experienţă profesională prevăzute în tabelul de la art. 8 alin. (4), conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la procedură; 
d) copia diplomei de studii; 
e) copia actului de identitate; 

Citeste mai departe

 

Programul este reglementat de OUG nr.18/2009, cu modificările şi completările ulterioare şi Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 18/2009 aprobate prin OMDRL nr. 163/2009, cu modificările şi completările ulterioare.

CUI SE ADRESEAZA PROGRAMUL NAŢIONAL DE REABILITARE TERMICĂ?

Asociaţiilor de proprietari care doresc să crească performanţa energetică a blocurilor de locuinţe construite pe baza unui proiect elaborat până în anul 1990, indiferent de sistemul de încalzire al acestora.

CE PRESUPUNE REABILITAREA TERMICĂ?

  • lucrări de reabilitare termică a anvelopei: izolarea termică a pereţilor exteriori ai blocului, înlocuirea tâmplăriei exterioare existente, inclusiv a celei aferente accesului în blocul de locuinţe, termohidroizolarea terasei, respectiv termoizolarea planşeului peste ultimul nivel în cazul existenţei şarpantei, închiderea balcoanelor şi/sau a logiilor cu tâmplărie termoizolantă, inclusiv izolarea termică a parapeţilor, izolarea termică a planşeului peste subsol;
  • lucrări de reabilitare termică a sistemului de încălzire: repararea/refacerea instalaţiei de distribuţie între punctul de racord şi planşeul peste subsol/canal termic, inclusiv izolarea termică a acesteia, montarea robinetelor cu cap termostatic la radiatoare, repararea/ înlocuirea cazanului şi/sau arzătorului din centrala termică de bloc/scară;
  • reabilitarea şi modernizarea instalaţiei de distribuţie a agentului termic – încălzire şi apă caldă de consum, parte comună a clădirii tip bloc de locuinţe, include montarea de robinete cu cap termostatic la radiatoare şi izolarea conductelor din subsol/canal termic în scopul reducerii pierderilor de căldură şi masă şi al creşterii eficienţei energetice;

Citeste mai departe

Guvernul a modificat și completat, printr-o Hotărâre, normele de aplicare ale Legii Codului fiscal, prin includerea unor explicitări și a unor noi exemplificări ale situațiilor determinate de diversitatea activității contribuabililor. Scopul acestor completări este abordarea mai facilă a legislației fiscale, prin clarificarea normelor de aplicare.

Actul normativ adoptat astăzi de Guvern modifică și completează HG nr. 1/2016 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Principalele elemente de noutate au în vedere următoarele aspecte:

”Impozite și taxe locale”

–    Au fost aduse clarificări în cazul clădirilor/terenurilor proprietate publică sau privată a statului ori a unităților administrativ teritoriale care fac obiectul unor contracte de concesiune, închiriere, administrare sau folosință, care se referă la perioade mai mici de o lună. În aceste situații obligația declarării și plății taxei pe clădiri/teren aparține persoanei de drept public care transmite dreptul de concesiune, închiriere, administrare ori folosință.

–    Au fost completate prevederile referitoare la depunerea declarațiilor de către persoanele fizice care au în proprietate clădiri cu destinație mixtă sau nerezidențială. În cazul persoanelor care au în proprietate clădiri cu destinație mixtă pentru care suprafețele folosite în scop rezidențial și cele folosite în scop nerezidențial nu pot fi evidențiate distinct, dacă proprietarul depune declarația privind destinația mixtă a clădirii, însoțită de o declarație pe propria răspundere prin care se atestă faptul că “nici una din cheltuielile cu utilitățile nu este înregistrată în sarcina persoanei care desfășoară activitatea economică” se va datora impozitul pe proprietăți utilizate în scop rezidențial. Prin cheltuieli cu utilitățile se înțelege cheltuieli comune aferente imobilului, energia electrică, gaze natural, termoficare, apă, canalizare.

Citeste mai departe

Conform Legii nr. 10/1995 republicata si in vigoare de la 11.12.2015 TOTI proiectantii, auditorii energetici pentru clădiri atestaţi,  diriginţii de şantier autorizaţi precum şi specialiştii atestaţi tehnico- profesional sau autorizaţi au obligaţia să încheie asigurări de răspundere civilă profesională, cu valabilitate pe durata exercitării dreptului de practică.

Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii – republicare (M. Of. nr. 689/11.09.2015)

Art. 1.

(1) Calitatea construcţiilor este rezultanta totalităţii performanţelor de comportare a acestora în exploatare, în scopul satisfacerii, pe întreaga durată de existenţă, a exigenţelor utilizatorilor şi colectivităţilor.

(2) Exigenţele privind calitatea instalaţiilor şi a echipamentelor tehnologice de producţie se stabilesc şi se realizează pe bază de reglementări specifice fiecărui domeniu de activitate.

Art. 2.

(1) Prevederile prezentei legi se aplică construcţiilor şi instalaţiilor aferente acestora, denumite în continuare construcţii, în etapele de proiectare, execuţie şi recepţie a construcţiilor, precum şi în etapele de exploatare şi intervenţii la construcţiile existente şi de postutilizare a acestora, indiferent de forma de proprietate, destinaţie, categorie şi clasă de importanţă sau sursă de finanţare, în scopul protejării vieţii oamenilor, a bunurilor acestora, a societăţii şi a mediului înconjurător.

(2) Instalaţiile prevăzute la alin. (1) cuprind instalaţiile electrice, sanitare, termice, de gaze, de ventilaţie, de climatizare/condiţionare aer, de alimentare cu apă şi de canalizare, exclusiv instalaţiile, utilajele şi echipamentele tehnologice din interiorul sau exteriorul construcţiilor.

Citeste mai departe

8_case_in_5_zile_habitat_for_humanity_romaniaCompania Like Consulting a sprijinit misiunea Habitat for Humanity România, aceea de a oferi fiecărui om posibilitatea unei case decente, simple și accesibile. Like Consulting a contribuit cu realizarea certificatelor de performanță energetică pentru cele 8 locuințe construite în sistem accelerat la Bacău, în proiectul BIG BUILD 2015.

În luna octombrie 2015, Habitat for Humanity România a celebrat Ziua Mondială a Locuirii, declarată de ONU, printr-un eveniment impresionant de construcție accelerată și voluntariat – BIG BUILD. Opt case au fost construite în doar 5 zile, în Bacău. Peste 200 de voluntari au muncit peste 7,000 de ore pentru a implini visul de o viață a opt familii cu venituri mici, acela de a avea o casă decentă, în care copiii lor să crească în siguranță.

Despre Like Consulting

like consulting clasa energeticaSuntem pragmatici și realiști. Știm ce putem și ce nu. Suntem onești cu clienții, cu experții cu care colaborăm, suntem onești cu noi. Știm dificultățile din piață, le confruntăm în fiecare zi. Oferind servicii de înaltă calitate în domeniul construcțiilor, cu o atitudine constant dinamică și axându-se pe inovare și adaptare, Like Consulting S.R.L. poate deveni prima opțiune pentru clienții din România indiferent dacă este vorba de certificate energetice, servicii de proiectare în domeniul infrastructurii sau servicii de dirigenție de șantier.

Pentru mai multe detalii despre serviciile Like Consulting SRL accesați: www.likeconsulting.ro

 

Cladirile pentru care NU se datorează impozit sunt clădirile la care proprietarii au executat pe cheltuială proprie lucrări de intervenţie pentru creşterea performanţei energetice, justificate pe baza procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, întocmit în condiţiile legii, prin care se constată realizarea măsurilor de intervenţie recomandate de către auditorul energetic în certificatul de performanţă energetică sau, după caz, în raportul de audit energetic.

Extras din Codul fiscal – ART. 456 – Scutiri

(1) Nu se datorează impozit/taxă pe clădiri pentru:

a) clădirile aflate în proprietatea publică sau privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, cu excepţia încăperilor folosite pentru activităţi economice sau agrement, altele decât cele desfăşurate în relaţie cu persoane juridice de drept public; Norme metodologice

b) clădirile aflate în domeniul privat al statului concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosinţă, după caz, instituţiilor publice cu finanţare de la bugetul de stat, utilizate pentru activitatea proprie a acestora;

c) clădirile aflate în proprietatea fundaţiilor înfiinţate prin testament constituite, conform legii, cu scopul de a întreţine, dezvolta şi ajuta instituţii de cultură naţională, precum şi de a susţine acţiuni cu caracter umanitar, social şi cultural;

d) clădirile care, prin destinaţie, constituie lăcaşuri de cult, aparţinând cultelor religioase recunoscute oficial şi asociaţiilor religioase, precum şi componentelor locale ale acestora, cu excepţia încăperilor folosite pentru activităţi economice;

Citeste mai departe

Ordinul nr. 47 din 29.01.2016 privind prelungirea valabilitatii legitimatiilor responsabililor tehnici cu executia lucrarilor de constructii a caror valabilitate expira incepand cu data de 01.01.2016 si modalitatea de prelungire a atestarii si a valabilitatii legitimatiilor pana la data intrarii in vigoare a Procedurii privind autorizarea si exercitarea  dreptului de practica a responsabililor tehnici cu executia lucrarilor de  constructii.

Potrivit dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 63/2001 privind infiintarea Inspectoratului de Stat in  Constructii – I.S.C., aprobata cu modificari prin Legea nr. 707/2001, cu modificarile si completarile    ulterioare,

Tinand seama de prevederile Legii 10/1995 privind calitatea in constructii, republicata, cu modificarile ulterioare,

Luand in considerare prevederile Hotararii Guvernului nr.  525/2013 pentru aprobarea atributiilor generale si specifice, a structurii organizatorice si a numarului maxim de posturi, precum si a normarii    parcului auto si a consumului de carburanti ale Inspectoratului  de Stat in Constructii – I.S.C., cu modificarile ulterioare,

Citeste mai departe

 

Extinderea obligaţiei de afişare a certificatului de performanţă energetică este o măsură inclusă în Ordonanţa Guvernului nr. 13/2016 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 372/2005 privind performanţa energetică a clădirilor, care a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 68 din 29 ianuarie şi se aplică de astăzi.

ORDONANŢĂ pentru modificarea şi completarea Legii nr. 372/2005 privind performanţa energetică a clădirilor

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 1 pct. II.2 din Legea nr. 346/2015 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă.

Art. I. — Legea nr. 372/2005 privind performanţa energetică a clădirilor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 451 din 23 iulie 2013, se modifică şi se completează după cum urmează:

1. La articolul 2, după litera c) se introduce o nouă literă, litera c1), cu următorul cuprins:

„c1) aplicarea cerinţelor minime de performanţă energetică la elementul/elementele care face/fac parte din anvelopa clădirii şi are/au un impact semnificativ asupra performanţei energetice a acesteia, în cazul în care este/sunt modernizat/modernizate sau înlocuit/înlocuite;”.

Citeste mai departe